Vervoer in en naar Bretagne

De meeste toeristen die naar Bretagne komen doen dit met een auto of camper. Dit is in de meeste gevallen ook de makkelijkste en de snelste manier om er te komen. Maar voor wie liever niet met de auto gaat zijn er verschillende andere manieren om deze prachtige regio te bereiken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de trein te nemen. Met één of twee keer overstappen kun je al op je plaats van bestemming zijn. Verder worden er door verschillende maatschappijen georganiseerde busreizen naar Bretagne georganiseerd. Kortom er zijn om in Bretagne te komen en jezelf te verplaatsen in deze regio’s genoeg mogelijkheden. Vanuit Bretagne vertrekken er vanuit meerdere plaatsen veerboten naar Engeland en de Kanaaleilanden. Ook veel van de eilanden voor de kust van Bretagne kunnen met de boot vrij gemakkelijk bereikt worden.

Met de auto

De meeste toeristen die naar Bretagne reizen zullen dit met de auto doen. Een autoreis naar Bretagne zal afhankelijk van je bestemming in de regio ergens tussen de zeven en elf uur duren. Een autorit van Utrecht naar de hoofdstad Rennes zal ongeveer acht uur in beslag nemen en een reis van Utrecht naar Brest ongeveer tien uur. Dit zonder pauzes mee te rekenen.

Je kunt vanuit Nederland op twee manieren naar Bretagne rijden. De ene route neemt je mee langs de Périphérique van Parijs en de andere over de Pont de Normandi. In beide gevallen maak je onderweg gebruik van meerdere tolwegen. Deze tolwegen kunnen op de drukste dagen van het jaar voor behoorlijk wat verkeershinder zorgen. Tolwegen kun je met een creditcard betalen of je kunt van te voren een elektronische tolbadge aanvragen, de zogenaamde Télépeage. Wil je de tolwegen mijden dan kun je er natuurlijk altijd voor kiezen om de D-wegen te nemen die ook wel bekend staan als de Route Nationale. Je moet er dan rekening mee houden dat de reis hierdoor behoorlijk verlengd wordt en dat de benzinekosten hoger zullen uitvallen. Eenmaal in Bretagne kom je er achter dat de wegen er goed zijn onderhouden, maar dat er niet al te veel grote doorgaande wegen te vinden zijn. Met name in de binnenlanden van Bretagne liggen er veel kleine smalle wegen.

Automatische tolheffing

Vanaf 10 december 2024 introduceert de A13 tussen Parijs en Caen een volledig elektronisch tolsysteem, waarmee traditionele tolpoorten verdwijnen. Dit maakt de A13, samen met de A14, de eerste volledig geautomatiseerde snelwegen in Frankrijk. Het systeem registreert kentekens of elektronische badges en vervangt de tolpoorten, wat zorgt voor minder verkeersopstoppingen en een soepelere reis.  Deze belangrijke verkeersaders richting Normandië en Noord-Bretagne verwerken jaarlijks miljoenen voertuigen en op deze manier moet de reis aanzienlijk verkort en vergemakkelijkt worden.

Betaen en registeren kun je het gemakkelijkst doen met een elektronische tolbadge. Deze wordt automatisch gedetecteerd en registreert de gereden trajecten. De betaling gebeurt automatisch met de gekoppelde creditcard en je krijgt de factuur achteraf opgestuurd. Heb je geen tolbadge, dan moet je binnen 72 uur na je rit de tol betalen via de exploitantensite (sanef.com) of bij een Nirio-winkel. Het niet tijdig voldoen van de tol kan leiden tot boetes van €10 tot €375.

Parkeren

Net als in Nederland moet je in de meeste centra van de grotere steden en in de buurt van toeristische attracties betaald parkeren. Het is wel handig om even op te letten waar je parkeert omdat de tarieven sterk kunnen verschillen per parkeergarage of parkeerterrein. Zo kan het voorkomen dat je in een parkeergarage iets meer dan twee euro per uur betaalt en honderd meter verderop een parkeerterrein gratis is. Bij sommige plaatsen of dorpen moet je gelijk een dagtarief betalen en bij andere betaal je alleen voor de tijd die je er werkelijk staat.

Busreizen naar Bretagne

Vanuit Nederland worden er door meerdere busmaatschappijen volledig verzorgde reizen naar Bretagne aangeboden. In veel gevallen gecombineerd met een bezoek aan Normandië. Je brengt dan eerst een bezoek aan de verschillende bezienswaardigheden in Normandië waarna je doorreist naar Bretagne en hier enkele dagen doorbrengt. In veel gevallen zal deze busreis ergens tussen de zeven en tien dagen duren. Shuttle diensten tussen Nederland en Bretagne zijn er bij ons weten niet.

Treinvervoer naar Bretagne

Bretagne is vrij gemakkelijk te bereiken met de trein. Je neemt vanuit Nederland de Thalys naar Parijs. Eenmaal in Parijs neem je de metro van Gare du Nord naar Paris Montparnasse. Hier neem je de TGV Atlantique naar Bretagne. Je bent vanuit Parijs ongeveer twee uur onderweg naar Rennes en vier uur naar Brest. Andere Bretonse steden die aangedaan worden door de TGV zijn Quimper, Lorient, Vannes, St. Malo, Quimperlé, en St. Brieuc. Vanuit deze steden kun je verder reizen met het lokale vervoersbedrijf naar veel steden en dorpen verspreid door Bretagne. Kaarten voor de TGV en de Thalys dienen gereserveerd te worden.

Veerdiensten

Vanuit Bretagne vertrekken er meerdere veerdiensten. Sommige naar één van de eilanden die bij de regio horen. Andere brengen je naar Engeland of naar één van de Kanaaleilanden. Vanuit Quiberon vertrekken er met regelmaat ferry’s naar de eilanden Belle-île, Houat en Hoëdic. Vanuit Saint Malo vertrekken er veerdiensten naar Plymouth, Portsmouth en naar het Kanaaleiland Jersey. Ook vanuit Roscoff kun je de ferry naar Plymouth nemen.

Fietsen

Fietsen in Bretagne is absoluut een aanrader. De fietspaden zijn er over het algemeen bijzonder goed, voor Franse begrippen. Er zijn in de regio een aantal prachtige fietsroutes te vinden. Eén van de populairste hiervan is de route die van Nantes naar Brest loopt. Deze route loopt langs de rivier de Oust en het kanaal en is hierdoor een stuk minder heuvelachtig dan de meeste gebieden in het binnenland van Bretagne. Als je wat meer uitdaging wil dan kun je het beste in het centrale deel van Bretagne gaan fietsen. Het staat hier bekend als Petit Swiss. De klimmen zijn er niet zo lang, maar soms wel behoorlijk steil en daardoor pittig. Op veel plaatsen in de regio fiets je op de weg. Gelukkig houden de Fransen over het algemeen genoeg rekening met je. In veel gevallen zullen ze je ruim passeren en blijven ze soms geduldig achter je wachten tot ze je voorbij kunnen. Jammer is wel dat er niet meer speciale fietspaden zijn want sommige van de doorgaande wegen kunnen erg druk zijn wat het er niet veiliger op maakt.